Η Εξέλιξη του λόγου και της ομιλίας του παιδιού

Η Εξέλιξη του λόγου και της ομιλίας του παιδιού.

Τον 1ο χρόνο

  • Κατανοεί το ναι-όχι.
  • Εκτελεί απλές εντολές (φέρε τη μπάλα, έλα εδώ).
  • Παρακολουθεί τους άλλους όταν συζητούν. Μιμείται ήχους ομιλίας.
  • Λέει 2-3 λέξεις συνειδητά αν και όχι πάντα καθαρά.


Από 1,5-2 χρονών

  • Κατανοεί πιο σύνθετες εντολές π.χ βάλε το ποτήρι στο τραπέζι.
  • Λέει 10-15 λέξεις (όχι πάντα καθαρά).
  • Κάνει ερωτήσεις χρησιμοποιώντας 1-2 λέξεις (που γιαγιά;).
  • Προσπαθεί να κάνει πρόταση με δύο λέξεις (νάνι νινί). Ονομάζει μια εικόνα.
  • Δείχνει ένα ονομαζόμενο μέρος του σώματος του.


Από 2,5-4 χρονών

  • Κατανοεί παραμύθι.
  • Κατανοεί χρονικές έννοιες (χθες, σήμερα, αύριο).
  • Κατανοεί χωρικές έννοιες (πάνω-κάτω, μπροστά-πίσω κ.α).
  • Κατανοεί αντίθετες έννοιες (μικρό-μεγάλο, ζεστό-κρύο κ.α).
  • Γνωρίζει τρία χρώματα.
  • Λέει 200-300 λέξεις.
  • Σχηματίζει προτάσεις με 2-3 λέξεις.
  • Χρησιμοποιεί πληθυντικό.
  • Συνδυάζει ρήματα και ουσιαστικά.
  • Λέει το όνομα και το επίθετό του.
  • Επαναλαμβάνει παραμύθι.
  • Κάνει ερωτήσεις, χρησιμοποιώντας που, γιατί, τι;
  • Αρθρώνει σχεδόν όλα τα σύμφωνα εκτός ρ-λ-σ-ξ-ψ και συμπλέγματα συμφώνων.

Από 4-5 χρονών

  • Κατανοεί τις συζητήσεις, στο σπίτι και στο σχολείο.
  • Κατανοεί συνθετότερες χωρικές έννοιες (πάνω από, κάτω από, πίσω, πλάι).
  • Κατανοεί συνθετότερες χρονικές έννοιες (αργά το βράδυ).
  • Συγκρίνει κατά μέγεθος (μεγάλος-μεγαλύτερος, μικρός-μικρότερος, κ.α).
  • Έχει λεξιλόγιο 1500 λέξεων.
  • Σχηματίζει προτάσεις με 4-5 λέξεις.
  • Αρθρώνει όλα τα φωνήματα και τα συμφωνικά συμπλέγματα.
  • Λέει δύσκολες και πολυσύλλαβες λέξεις.
  • Μιλάει με ευχέρεια, χρησιμοποιώντας απλές προτάσεις.

ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ

Έως 3 μηνών

  • Κλαίει ή ξυπνάει όταν ακούσει δυνατό θόρυβο.
  • Σας παρακολουθεί όταν του μιλάτε.
  • Συχνά ησυχάζει και παρακολουθεί ακούγοντας μια οικεία ή φιλική φωνή.
  • Χαμογελάει όταν του μιλάνε.

3 έως 6 μηνών

  • Γυρίζει το κεφάλι για να εντοπίσει γνωστές φωνές ή καθημερινούς ήχους του σπιτιού π.χ τηλεόραση, τηλέφωνο κ.τ.λ
  • Απολαμβάνει παιχνίδια που παράγουν ήχους όπως η κουδουνίστρα .
  • Κοιτάζει το πρόσωπο του ομιλητή.

6 έως 9 μηνών

  • Αρχίζει να ανταποκρίνεται στο ναι και το όχι.
  • Εντοπίζει φωνές και γυρίζει το κεφάλι του όταν του μιλάτε.

9 εώς 12 μηνών

  • Αρχίζει να κατανοεί απλές εντολές ιδίως όταν συνοδεύονται με χειρονομίες (έλα εδώ, δώστο σε μένα)
  • Αντιδρά όταν ακούει το όνομά του.
  • Σας προσέχει όταν κουβεντιάζετε με άλλους.

2 έως 2,5 ετών

  • Κατανοεί και ανταποκρίνεται σε πιο σύνθετες εντολές και σε εντολές με χρονική σειρά : πάρε το παπούτσι και φέρτο σε μένα, άσε τη μπάλα και έλα στο τραπέζι.
  • Κατανοεί όρους όπως «δικό μου» και «δικό σου».

2,5 έως 3 ετών

  • Απαντάει σε ερωτήσεις όπως «τι» και «ποιος».
  • Αναγνωρίζει εύκολα αντικείμενα και εικόνες ανάλογες με τη χρήση τους, όπως «δείξε μου που καθόμαστε», «δείξε μου τι τρώμε».
  • Παρακολουθεί εύκολα τις απλές συνομιλίες.
  • Κατανοεί βασικές έννοιες όπως : μεγάλο-μικρό, πάνω-κάτω κ.τ.λ.

έως 4 ετών

  • Η φυσιολογική ακοή και η συνεχιζόμενη ανάπτυξη κατανόησης λόγου φαίνεται μέσα από τη συνεχή ανάπτυξη των δεξιοτήτων της ομιλίας. Οι διάφορες μορφές μέσης ωτίτιδας που συνοδεύονται από βαρηκοΐα αγωγιμότητας μπορούν να επηρεάσουν την ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας.
  • Αναγνωρίζει τρία με τέσσερα χρώματα.
  • Κατανοεί τη διαφορετική έννοια απλών ρημάτων και προτάσεων όπως : το παιδί κυνηγά το σκύλο – ο σκύλος κυνηγά το παιδί.Κατανοεί τη διαφορετική έννοια απλών ρημάτων και προτάσεων όπως : το παιδί κυνηγά το σκύλο – ο σκύλος κυνηγά το παιδί.

έως 5 ετών

  • κατανοεί πιο σύνθετες προτάσεις

ΟΜΙΛΙΑ

Έως 3 μηνών

  • Αρχικά έχουμε παραλλαγές του κλάματος που ποικίλλουν σε ένταση και συχνότητα.
  • Γύρω στο δεύτερο μήνα το φωνητικό παιχνίδι αρχίζει να μοιάζει με επαναλαμβανόμενες συλλαβές.

3 έως 6 μηνών

  • Γελάει δυνατά.
  • Το κλάμα διαφοροποιείται ανάλογα με την περίσταση (πόνος, πείνα κ.τ.λ.)
  • Προσπαθεί να πει διαφορετικούς ήχους.

6 έως 9 μηνών

  • αρχίζει να επαναλαμβάνει συλλαβές με σύμφωνο και φωνήεν.
  • Παράγει ήχους αυξομειώνοντας τη συχνότητα τους.
  • Αρχίζει σταδιακά την προσπάθεια του να μιμηθεί ήχους που ακούει.


9 έως 12 μηνών

  • Μιμείται πλέον συστηματικά ήχους, κυρίως για να αποσπάσει την προσοχή μας.
  • Παράγει περισσότερους ήχους που πολλές φορές μοιάζουν με λέξεις.

2 έως 2,5 ετών

  • το 50%της ομιλίας του γίνεται κατανοητό και από αγνώστους.
  • Χρησιμοποιεί λεξιλόγιο 50 λέξεων και πάνω.
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις δύο ή περισσότερων λέξεων.


2,5 έως 3 ετών

  • Χρησιμοποιεί ερωτηματικές προτάσεις με «τι» και «που».
  • Λέει σταθερά πλέον προτάσεις δύο-τριών λέξεων.
  • Χρησιμοποιεί πληθυντικό (π.χ αυτοκίνητα)
  • Το 50% έως 75% της ομιλίας γίνεται κατανοητό από αγνώστους.

3 έως 4 ετών

  • Προφέρει σωστά σχεδόν όλα τα σύμφωνα εκτός από το ρ, σ , λ.
  • Μιλάει χωρίς γραμματικά και συντακτικά λάθη.
  • Το λεξιλόγιο αυξάνεται σε 300-400 λέξεις.Το λεξιλόγιο αυξάνεται σε 300-400 λέξεις.

 

Share

Θεσσαλονίκη

Ελάτε να γνωριστούμε

• ΠΟΛΥΕΤΗΣ ΕΜΠΕΙΡΙΑ
• ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ
• ΕΧΕΜΥΘΕΙΑ
• ΥΨΗΛΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
• ANETO ΚΑΙ ΦΙΛΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
• ΣΥΝΕΧΙΖΟΜΕΝΗ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΗ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ
• ΠΡΟΣΙΤΕΣ ΤΙΜΕΣ

Η δική σας ανάγκη γίνεται δική μας προτεραιότητα!

Υπεύθυνη Κέντρου

Πανταζή Γεωργία
Λογοθεραπεύτρια S.I Msc

Μέλος του Συλλόγου Επιστημόνων Λογοπαθολόγων & Λογοθεραπευτών Ελλάδος (ΣΕΛΛΕ)